کلاه ایمنی

انتخاب کلاه ایمنی مناسب کار

انتخاب یک کلاه ایمنی خوب بقدری حائز اهمیت است که گاهی می‌تواند سرنوشت یک کسب و کار را برای ادامه فعالیت تعیین کند. حوادث گوناگون بسیاری برای کارگران در طول فرآیند کاری اتفاق خواهد افتاد که استفاده از کلاه ایمنی مناسب نقش به سزایی در جلوگیری از آسیب این حوادث خواهد داشت. بنابراین در صورتی که صاحب کسب و کاری هستید که کارگران در آن مشغول به فعالیت هستند، باید به نسبت فعالیت مجموعه خود اقدام به خرید کلاه ایمنی مناسب نمایید. بنابراین همراه مونکس باشید تا با شرایط انتخاب کلاه ایمنی مناسب کار آشنا شوید.

ویژگی‌های کلاه ایمنی خوب چیست؟

عموما مهم‌ترین ویژگی کلاه ایمنی مناسب محافظت حداکثری از بخش سر فرد مشغول به فعالیت است. کلاه ایمنی در صنایع مختلفی استفاده می‌شود. در حقیقت کسب و کارهایی که کارگران مشغول بکار هستند استفاده زیادی از کلاه ایمنی می‌شود. در سطح شهر معمولا در پروژه‌های ساختمانی استفاده از کلاه ایمنی را مشاهده می‌کنید. کلاه ایمنی باید در گرفتن اثر ضربه بسیار موثر واقع شود. همچنین باید دربرابر آتش و آب نیز مقاومت خوبی داشته باشد. ویژگی بسیار مهم کلاه ایمنی مقاومت در برابر اشیاع پرتابی است. یعنی نباید تاحد ممکن سوراخ شود. بنابراین در انتخاب کلاه مناسب باید بسیار کوشا باشید که این ویژگی های کلی را پوشش دهد.

جنس کلاه ایمنی مناسب کسب و کار

در تولید کلاه ایمنی معمولا از پلاستیک استفاده می‌شود. بیش از پنجاه درصد کلاه‌ها در بازار از جنس پلی اتیلن است. پلی اتیلن در کلاه ایمنی بسیار محبوب است و پرطرفدار است. کلاه ایمنی را با فایبرگلس نیز می‌سازند که موجب سبکی بیشتر کلاه خواهد شد. در ساخت این ابزار ایمنی از آلمینیوم نیز استفاده می‌شود که در کنار سبک وزنی از مقاومت بالایی نیز برخوردار است. به جدول زیر دقت کنید:

کلاه ایمنی سطح محافظت لوازم جانبی کاربردها استانداردهای قابل اعمال
بامپ کپ(Bump cap) مقاوم در برابر ضربات نور که می‌تواند منجر به آسیب سطحی شود.نامناسب برای مواقعی که اشیا سقوط می‌کنند یا با سرعت به پرواز درمی‌آیند. می‌توان یک نور LED به آن متصل کرد. استفاده ابتدایی در محیط صنعتی بدون ریسک قابل توجه (لوله‌کشی، نگهداری و تعمیر).صنعت غذای کشاورزی، چون حذف آلودگی و ضدعفونی کردن آن ساده است. EN 812
کلاه ایمنیبرای استفاده عمومی مقاوم در برابر اشیای در حال سقوط. یک کاور همراه آن وجود دارد (تا جلوی برخورد اشیا را بگیرد) و یک لبه هم دارد (جذب ضربه).همچنین برای حفاظت بیشتر، یک بند گردن و بند چانه قابل تنظیم دارد.

می‌توان انواع دیگر محافظت را نیز به آن افزود (برای شنوایی، متریال‌های خورنده، دمای بالای و …)

سایت‌های کاریساخت و ساز. EN 397
کلاه ایمنیبا عملکرد بالا مقاومت بالا در برابر اشیای در حال سقوط و سوراخ شدن کلاه توسط اشیای تیز. کاورلبه

بند چانه

بند گردن

کارهای پرخطر EN 14052
کلاه ایمنی برقکاری مقاومت بالا در برابر جریان برق (تا ۴۴۰ ولت، زمان در معرض قرار گرفتن باید کوتاه باشد). کاورلبه

بند چانه

بند گردن

کار در محیط‌هایی که خطرات برق و الکتریسیته وجود دارد. EN 50365

EN 397

کلاه ایمنی جنگل‌داری مقاومت در برابر اشیای در حال پرواز و چوب در حال سقوط. ویزور (برای محافظت از چشم).محافظ گوش ضد صدا (برای محافظت از شنوایی). کارهای چوب‌بری و درخت‌بری.

نکات مهم خرید کلاه ایمنی مناسب

مهمترین نکته‌ای که باید در ابتدا به آن توجه کنید نوع کسب و کار شماست. معمولا برای کسب و کارهای مختلف مدل کلاه ایمنی متفاوت است. پس از این نکته بسیار مهم باید به رعایت استانداردهای ساخت کلاه ایمنی توجه ویژه‌ای داشته باشید. به موارد زیر توجه کنید:

  1. کلاه ایمنی باید دارای حداقل یکی از استاندارهای مهم همچون استاندارد اتحادیه اروپا تحت عنوان CE باشد.
  2. کلاه ایمنی باید حداقل دارای برند معتبر ساخت محبوب بازار باشد و یکبار نام آن را در بازار شنیده باشید.
  3. به جنس کلاه باید دقت بالایی داشته باشید و در صورتی که رنگ کلاه یک دست نیست و یا دارای رگه‌های سفید و یا غیر همسان در بخش پوشش (بخش بیرونی کلاه ایمنی) باشد از خرید آن اجتناب کنید.
  4. به بخش داخلی کلاه ایمنی (هارنس) توجه کنید. این بخش نیز باید بدون شکستگی و یا درز مشخصی باشد.
  5. به بندچانه کلاه ایمنی نیز توجه کنید که دارای پارگی نباشد و به هیچ وجه سوراخ یا بریدگی در آن مشاهده نشود.
  6. در انتخاب کلاه ایمنی مناسب به مدت زمانی که فرد قرار است کلاه را بر سر داشته باشد توجه کنید. در صورتی که فرد مدت زمان زیادی از کلاه استفاده خواهد کرد، از کلاه‌های سبک استفاده کنید.
  7. کلاه ایمنی باید در برابر اشعه UV مقاوم باشد. معمولا کلاه ایمنی که در برابر نور خورشید مقاوم نیست مدت زمان کمتری مهمان کسب و کار شما خواهد بود و در نتیجه مجبور به صرف هزینه‌های گزافی برای تهیه مجدد آن خواهید کرد.

استاندارهای مهم کلاه ایمنی

در این بخش قصد داریم تا با استاندارد‌های متداول کلاه‌های ایمنی آشنا شوید. همانطور که قبلا ذکر شد، کلاه ایمنی باید دارای استاندارد مشخصی باشد.

استاندارد EN 397 کلاه ایمنی

مهم‌ترین استانداردی است که در کلاه ایمنی استفاده می‌شود. در این استاندارد، کلاه ایمنی باید در برابر سوراخ شدن، ضربه و اشتعال مقاوم باشد. همچنین تمام اجزا کلاه باید از این استاندارد پیروی کنند.

استاندارد EN 14052 کلاه ایمنی

در این استاندارد معمولا عملکردهای بالا مورد توجه است. یعنی در صنایعی که دمای محیط بسیار بالاست رعایت این استاندارد بسیار اهمیت دارد.همچنین در این استاندارد ضربه‌های شدید نیز پوشش داده خواهد شد.

استاندارد EN 812 کلاه ایمنی

این استاندارد مخصوص بامپ‌کپ‌ها است. عموما ویژگی‌های دیگر استاندارها را پیروی می‌کند.

استاندارد EN 50365 کلاه ایمنی

این استاندارد برای عایق الکتریکی برای عملیات‌های ولتاژ پایین است. محافظت جریان کوتاه مدت فراهم می‌آورد (۴۴۰ ولت AC) و همچنین محافظت در برابر ولتاژ ۱۰۰۰ V AC و ۱۵۰۰ V DC فراهم می‌کند.

سخن پایانی

قصد داشتیم تا شما را با موارد مورد نیازتان با انتخاب کلاه ایمنی مناسب تا حدود بسیار زیادی آشنا کنیم. فراموش نکنید سلامت کارگران و عوامل کار برای ادامه روند فعالیت مجموعه شما بسیار حیاتی است و باید حتما از کلاه ایمنی مناسب استفاده کنید. ما در مجموعه مونکس همراه شما هستیم تا بهترین‌های کلاه ایمنی را برای خرید شما فراهم سازیم. در این خصوص علاوه بر خرید آسان و اینترنتی کلاه ایمنی از فروشگاه مونکس، می‌توانید با مشاورین ما در ارتباط باشید.

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *